25 september 2016

24 september

Den 24 september 2013 var det en vecka kvar tills jag skulle åka till Australien i ett halvår. Nu blev det ju fullt så länge, men jag klagade inte direkt när någonting så mycket bättre väntade här hemma på mig! :)

Den 24 september skulle i alla fall familjen och närmsta släkten träffas och äta middag ihop och säga hejdå inför min långresa. Redan innan hade jag planerat att kanske köpa med mig en flaska glögg och baka en adventskaka, eftersom att jag inte skulle få smaka det i år samt att det ju faktiskt var 3 månader kvar till julafton. Såhär skrev jag två dagar innan firandet: "På tisdag är det nämligen en liten hejdå-therese-fest med släkten, givetvis med jultema eftersom det samma dag endast är 3 månader kvar till julafton! Pepparkakor, adventskaka och glögg är givna inslag..."
 
 Men, när jag öppnade dörren till mormors lägenhet möttes jag av... julmusik. Och en julklädd mormor. Och en adventsljusstake! Faktum var att hela lägenheten var julpyntad och framdukat på matsalsbordet fanns ett mindre julbord uppdukat. Eftersom att jag inte skulle få fira jul hemma, så hade de ordnat ett eget julfirande åt mig!

Vi åt julbord, pratade julminnen, jag öppnade lite julklappar (som bestod i bra-att-ha-saker inför en backpacker-resa) och helt plötsligt ropade mina kusiner att det var dags för... KALLES JUL!

Efteråt enades vi alla om att det kan ha vart en av de bästa och mysigaste jularna vi haft. Helt utan stress, press och skyhöga förväntningar och måsten. Vi snackade till och med om att göra det till en tradition att alltid fira en minijul tre månader innan den riktiga julen för att det var så mysigt.

Den 24 september 2016 hände det igen. De överraskade mig stort! Men det får ni kika in och läsa om en annan dag. Ha en fortsatt finfin helg!

1 kommentar:

Ammies Julblogg sa...

Vilken roligt överraskning :D