12 augusti 2016

Kaffekoppar



Hur viktigt är din kopp för dig? Jag tycker det är enormt stor skillnad på kopp och kopp att dricka mitt morgonkaffe ur. På samma sätt som att vin smakar olika beroende på glasets form, storlek och material. Vin ur ett plastglas smakar ju inte alls lika gott som ur ett riktigt glas med perfekt form och storlek och dessutom kan ju samma vin smaka helt olika beroende på ur vad man dricker det. Och jag vill hävda att det är samma sak för kaffe.

Sen beror det också på tillfälle! En sommarmorgon på landet vill jag alltid ha en av de blåblommiga, välanvända tunna kopparna. På jobbet tar jag hellre kaffet i ett glas än våra jobbmuggar (som vi får i present varje år). Jobbmuggarna funkar dock bra på jobbet, men jag skulle aldrig komma på tanken att ta en sån hemma. Sen smakar ju kaffet ALLTID godast hemma hos mormor eller mamma...

En annan mugg som jag älskar att dricka ur är de klassiska Muminmuggarna från Arabia! Tycker de är så otroligt charmiga och söta, tjockleken är precis lagom och jag gillar helt enkelt känslan jag får av dem i handen. Dessutom funkar de utmärkt att dricka sin varma choklad med vispade gränder ut...

Varje vinter släpper de ett nytt motiv och i år kallas det för Snöhästen och säljs endast nu under vintersäsongen 2016. En sådan hade jag inte alls tackat nej till att ha stående där hemma. Trots att vi (jag!) egentligen har mugg/glas-köpstopp. Får smyga in den i skåpet helt enkelt!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tyckte den var jättefin också!

Ellinors julblogg sa...

Muminmuggarna är så otroligt fina. Jag måste skaffa mig några någon dag.
Håller definitivt med om att det spelar otroligt stor roll vilken mugg man dricker ur för olika tillfällen.