17 oktober 2014

Veckans julskivetips

Det är ju ändå rätt många veckor kvar tills det är jul och jag vet inte hur det är mer er, men jag vill inte riktigt lyssna på den där riktiga "hard core julmusiken" riktigt ännu. Men däremot sätter jag gärna på lite mer vintrig och adventig musik. Musik som för tankarna till mörka, stjärnklara nätter där andedräkten blir små vita moln och det nästan sticker i halsen för att det är så kallt. Musik som passar när man sitter under en filt med en massa tända ljus som lyser upp runt om och mörkret som faller utanför fönstret. Musik som gör en varm och go i kroppen och får längtan att bara växa sig större och större, som en lavin av värme och kärlek.

Sarah Dawn Finer's Winterland-skiva är en perfekt sådan. En skiva jag gärna startar såhär i oktoberrusket och drömmer mig bort till det som komma skall. En skiva som spelas vintern igenom och finns med en genom det tunga, mörka och vackra månaderna som är på intåg. Sedan den kom ut år 2010 har den vart en av mina absoluta favoriter och mitt konstanta vinter-soundtrack. Den är julig och vintrig, utan att bli för mycket eller för kommersiell. Den har de klassiska låtarna och i kombination med hennes röst blir det bara helt enkelt perfekt.

I höst släpps hennes nya julskiva Vinterland och dessutom beger hon sig ännu en gång ut på vägarna med en julturné. Eventuellt kommer det bli ett besök för min del när hon gästar Uppsala den 5 december. Inte helt fel!


Inga kommentarer: