26 oktober 2014

Söndagsmys med Amelia jul och städning

Unnade mig en tidning och en liten en idag när vi var nere och handlade nyss. Tänkte ta och brygga ännu mer kaffe (första kannan tog slut i ett... Slurp!) och bläddra lite i den framför Hammarby-matchen som går just nu. 

Är det någon som läst den ännu? Brukar vara en av mina favoriter, men jag är inte helt såld på årets omslag. Det känns inte ett dugg juligt! Och vackra Leila ser helt ju sönder-photoshoppad ut. Och presenterna man fick med... The holiday och Love Actually, snälla... Känns som om det är dags för tidningarna att börja bli lite mer nytänkande i valet av julfilmer. Men jag tror inte att innehållet kommer göra mig ett dugg besviken.

Nej, nu ska jag ta och läsa lite. Och om en stund ska jag ta tag i att städa lägenheten, fixa ihop ett berg av köttbullar till middag och efter det ska jag förhoppningsvis få slå mig ner och kika på någon mysig, julig film. Är sugen på att baka något också, men tiden och orken börjar nog rinna iväg för att hinna med det idag. Därför tipsar jag er ännu en gång om att baka dessa supergoda, superenkla, supersnabba och superjuliga pepparkaksscones till söndagens eftermiddags eller kvällsfika. En klar favorit sedan flera år tillbaka!


TIPS! Jag tog bort sockret och la till russin i degen när jag bakade. Då blev sconsen saftiga och söta, utan en massa onödigt socker.

Pepparkaksscones
- En stor kaka, lagom för 2

1,5 dl mjölk
50 gram smör – ej flytande!
(0,25 dl strösocker)
1 dl havregryn
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
0,5 tsk malen kardemumma
0,5 tsk malen ingefära
0,5 krdm malen kryddnejlika
lite salt
russin

1. Börja med att blanda alla torra ingredienser - vetemjöl, socker, havregryn, bakpulver och alla kryddor i en bunke.

2. Fördela sedan ner det rumsvarma smöret i de torra ingredienserna med händerna. Häll sedan ner mjölken och rör tills du får ihop en fin deg.

3. Tryck eller kavla ut degen på ett bakplåtspapper eller en smord plåt, känns den kladdig så ta lite mer mjöl. Strö över lite kanel på den färdiga kakan och grädda den sedan i ungefär 10 minuter på 250 grader.
 
Servera direkt med smör, ost och kanske lite glögg?

Inga kommentarer: