24 oktober 2014

Bokliga önskningar

Böcker kan vara en av julens största och bästa livlinor! Perfekt att lägga sig och läsa i ett försök att runda av en stressig julfixardag med, perfekt i mellandagarnas tomhet och tristess, men också perfekt att ge bort till allt och alla runt omkring sig i form av hårda klappar. Det finns något för alla smaker och dessutom är det perfekt att ge bort om man inte har någon aning om vad personen önskar sig eller om man inte har en aning om vad som ska köpas. Då är det bara att snegla mot bokaffärernas eller nätsidornas (men allra helst bokhandlarnas!) topplistorna och se vad som är populärt och storsäljare just nu.

Här är några hårda paket som gärna får ligga och vänta på mig under granen;


1. Skärgårdssommar, Viveca Sten - En fin bok om Sverigest vackraste delar - skärgården. Och om en av livets viktigaste och härligaste delar - mat. I kombination kan det inte bli annat än perfekt! 

2. Nordiska väsen, Johan Egerkrans - Helt magisk bok! Den släpptes förra hösten och har velat sedan dess om den ska hamna i bokhyllan eller inte. Jättefina John Bauer-inspirerade bilder på alla de mystiska väsen som sägs finnas i våra djupa Svenska skogar.

3. Livet delux, Jens Lapidus & 4. VIP-rummet, Jens Lapidus - jag läste första boken, Snabba cash, direkt när den kom ut och älskade den. Av någon anledning fortsatte jag inte att läsa serien. För några veckor sedan tog jag tag i det och läste tvåan och var helt fast igen. Nu bara MÅSTE jag ha de två senaste böckerna också!


5. Yoga girl, Rachel Brathen - Har följt den här tjejen på instagram i flera år. Hon är en otroligt stark och inspirerande människa som verkligen har tagit tag i sitt liv och lever sin dröm som yogi. Reser världen runt för att inspirera och bor på.. Aruba! Klart att jag vill ha boken!

6. Middagsparty, Hannah Widell och Amanda Schulman & 7. Sex and the mammaliv, Hannah Widell.  Älskar deras podd och hela Widell/Schulmanklanerna. Har alla deras böcker (förutom den här och Hannah's under) och skulle inte tacka nej till ännu mer glamour och matinspiration från Sveriges härligaste, ärligaste och mest känslosamma powerkvinnor!


Och här kommer några andra boktips att önska sig, men som redan finns i min bokhylla:

8. Stalker, Lars Kepler - Den enormt hyllade deckarduon 'Keppler' släpper nu i höst ytterligare en bok. Ett måste i höst och vinterrusket och helt perfekt att varva mellan knäck och julgranspyntning. Den har inte släppts ännu, men är givetvis förhandsbokad och snart på väg hem till mig...

9. En enda natt, Simona Ahrnstedt- Fullkomligt älskar Simona's tidigare böcker, men har helt ärligt inte satt tänderna i hennes senaste. Ser dock fram emot det mycket och tror definitivt inte att jag kommer bli besviken. Den här gången har hon dock lämnat de tidigare historiska romanerna för nutiden. Spännande!

10. Året med Ernst, Ernst Kirschteiger - Do I need to say more?!

11. Sweet food & photography, Linda Lomelios - Nu i höst har den otroligt duktiga och kreativa Linda Lomelio äntligen släppt en ny bok med fantastiska bakverk och bilder. Det är nästan så att man inte vågar baka någonting för att det är så snyggt gjort och att man vet att sitt egna slutresultat kommer kunna jämföras med ett förskolebarns...


3 kommentarer:

Lillie sa...

Åh, jag älskar böcker. Måste också tänka ut vilka böcker jag önskar mig i julklapp :)

Luna sa...

Böcker är verkligen underbart att få i julklapp! Så mys att kura ner sig med sin favoritfilt i soffan, tända lite ljus, dricka te och läsa en bra bok :)

Luna sa...

Böcker är verkligen underbart att få i julklapp! Så mys att kura ner sig med sin favoritfilt i soffan, tända lite ljus, dricka te och läsa en bra bok :)