17 september 2014

Mina köttbullar och dina köttbullar

Som jag skrev tidigare så har jag länge varit vegetarian, nu har jag börjat äta kött igen och en helt ny värld har öppnat sig känns det som. I största möjliga mån väljer jag att äta vegetariskt och när vi äter kött är det bara svenskt, ekologiskt och närproducerat som gäller. Och – inga halvfabrikat!

Jag har aldrig vart ett stort fan av köttbullar, om de inte var hemmagjorda, då kunde jag möjligtvis låta en eller två slinka ner i magen. Nuförtiden har jag lärt mig att älska köttbullar igen, men fortfarande bara de som rullas och steks hemma i vårt egna lilla kök. Jag har fortfarande svårt för hela grejen med just köttbullar.. Även om de är gjorda på Opera-källaren eller Rich, så känner jag mig inte helt bekväm med att äta det. Och för min del så spelar det som sagt ingen roll – det är ju inga som helst krav på att äta kött och mina köttbullar är LÄTT värda att stå och kämpa med där hemma…

Men, nu till min fråga. Trots att jag har receptet med stort R, så är jag lite sugen på att prova något nytt lagom till julen. Det finns ju hundratals – för att inte tala om tusentals – olika recept och varianter på köttbullar beroende på vilket land, traditioner och smaker som finns i sin omgivning. Det jag är sugen på att höra från just Dig är hur du gör dina julköttbullar! Har du julmust i? Öl? Kryddnejlikor? Kanske glögg (någon som provat??) Jag vill helt enkelt veta dina julköttbullsknep! Och om någon har ett recept för vegetariska köttbullar tackar jag inte nej till det heller!


Köttbullar, 4 personer

500g ekologisk blandfärs (nötfärs funkar också finfint om man hellre vill ha det)
1 finfinhackad lök
3 bitar pressad vitlök
1 dl riven ost
1 ägg, vispat
1 köttbuljongstärning utblandat i 2 msk varmt vatten
Salt
Svartpeppar
Chilliflakes


Blanda färs, lök, vitlök, ost, ägg, kalvfond & vatten, salt, peppar och chiliflakes i en bunke.

Rör ihop/knåda ihop till en jämn massa.

Forma till köttbullar och stek i pannan med smör och olja. Klart!


Ugnen fungerar också, men där får de inte lika fin yta och jag tycker inte heller att smakerna blir lika goda.

Det blir också riktigt gott om man låter köttbullarna stekas och kokas med i en god tomatsås. Då blir de riktigt saftiga och fina! Lägg då bara ner köttbullarna i den kokande såsen och låg sjuda med i cirkus 5 minuter. Servera med en stor portion spagetti och finriven parmesan…

2 kommentarer:

Annie sa...

Jag älskar mina julköttbullar som jag gör, och jag har tänkt att lägga upp mitt recept lite närmare julen. Men jag ska kanske tidigarelägga det...:)

Sannas jul sa...

Själv har jag gjort precis tvärtom, gått från köttätare till vegetarian (nästan vegan). Men jag har ju ätit köttbullar många gånger förr och enligt mig blir de godast på älgfärs. Lite svårare att få tag på om man inte har jägare i familjen men mer ekologiska och välmående djur än så går nog inte att hitta.