15 november 2012

Lättlagad julmat och julgodis


Med i bokpaketet jag fick hem för ett tag sedan fanns också "Lättlagad julmat och julgodis" av Maud Onnermark, utgiven på bokförlaget Semic. Framsidan är väldigt fin och julig. Den ger julstämning och det enda jag vill är att krypa in i bilden och slå mig ner vid bordet, äta och njuta av det goda och vackra. Fönsterna, ljusen och grankransljuskronan... Ljuvligt! Alla de fina bilderna i boken är tagna av Ulrika Pousette och layouten är enkel, lättläst och snygg.

Om Julgodisboken recenserade för några dagar sedan var den ultimatata godisboken, då skulle detta kunna vara den ultimata julmatsboken. Här finns de klassiska rätterna med några få nyheter. Massor med tips till glöggfesten, på olika sillar, matbröd och så ett av mina favoritkapitel - Gröna rätter! Eller ja, det skulle kunna vara min favorit, men tyvärr blir jag varken särskilt lockad eller inspirerade av recepten.

Genomgående i hela boken är att recepten är enkla, men å andra sidan så är det just det som boken ska handla om - lättlagad julmat och julgodis. Perfekt till en som inte har någon julkokbok, som kanske inte är så van i köket eller som är ute efter en lättlagad men välsmakande julmiddag!

Jag blev lite extra sugen på att prova den kryddiga linsröran, pepparkaksnötterna, pitepojkarna och vörtbrödet. Och boken, ja den får:

tomteluvor av fem


1 kommentar:

Bellso sa...

aaaaah, pitepojkar!!! Om du baka lovar jag att smaka ;)