22 november 2012

Att skriva och fundera och inte riktigt veta vad poängen är

Att skriva och fundera och inte riktigt veta vad poängen är. Just så känner jag med det här inlägget. Det hela började med att jag inte riktigt visste vad jag skulle blogga om idag och helt enkelt bara började skriva. Det finns en charm i det oplanerade och med tanke på hur mycket text jag hann trycka ur mig på bara några minuter, så antar jag att jag helt enkelt behövde få ur mig det. Varning för lång och eventuellt luddig text - läs alltså på egen risk!

Julen står vid dörren och det är så mycket som ska hinnas med! Det ska bakas, städas, pyntas, julklappar ska inhandlas, man ska hinna umgås med nära och kära, gå på julmarknader och konserter samtidigt som det vanliga vardagslivet ska hanteras och så får man ju inte glömma bort att det ska  n j u t a s  också!

För min del så känner jag inte någon negativ stress över det hela. Det är en rolig, fartfylld och mysig tid som väntas. Tyvärr finns det ju allt för mycket skoj att hitta på så det gäller ju att prioritera, men julstressen måste ju ändå vara en av de härligaste sorterna av stress. Jag går i alla fall runt med ett stort leende på läpparna och njuter av att ha så full upp.

Jag tror att en del i det hela är att släppa alla förväntningar om att allt ska vara perfekt och som i en film. Det kommer det inte att bli. Garanterat. För saker och ting går aldrig som man har tänkt sig. Och helt ärligt, det är ingen som kommer att bry sig om det ligger en liten dammtuss i ena hörnet av rummet på julaftons morgon eller om hälften av alla pepparkakorna blev brända för att du och din partner stod och hånglade under misteln. Däremot tycker jag inte att man ska släppa de förväntningar och den glädjen inför det som komma skall. Julen är ju en tid för glädje, gemenskap och njutning! Det gäller att gå in "open minded" i det hela och vara öppen för allt som sker runt omkring en. Något som ibland kan vara svårt för en traditionalist som mig. 

Nästan varje jul sen jag har vart liten har jag, min mamma, min syster, min mormor och mina kusiner åkt in till Stockholm för att gå på Gamla stans julmarknad, gå längs de vackra gränderna och in i de små butikerna, besöka NK's julskyltning och så vidare. Varje år har det vart ett lika stor pussel för att få ihop en dag där alla kan. Och varje år har besöket genomförts på ungefär samma sätt - det är så vi alla har velat ha det. Får rysningar och minns hur det var när jag skriver det här! 

För några år sedan slutade mormor att följa med på grund av att kroppen började säga ifrån. Givetvis var det ett stort nederlag för oss barn. En tradition är en tradition och den är ju till för att följas! Men vi fortsatte att åka dit en gång varje december och fika på Stadsmissionen, klappa på Fula trollet och avsluta allt på McDonalds. 

Något år gick det inte att få ihop det och i kombinationen med att det inte var den bästa julen, trodde jag vidskeplig som jag är, att det var på grund av att vi inte besökte marknaden.

Även om jag är lite äldre nu, tycker jag att det där stockholmsbesöket är en viktig del av julen. När jag var yngre betydde ett stockholmsbesök samma sak som äventyr. Nu för tiden är det ju inte riktigt samma sak. Förra året blev det inget besök på marknaden, men trots det så blev det en av de bästa jularna på flera år. I år kommer det nog inte heller att bli något besök. Det är tråkigt och väldigt synd, men i stället för att älta och sörja över det så får man se tillbaka på alla tidigare gånger och glädjas över andra saker. Och komma ihåg det faktum att en missad julmarknad i Gamla stan inte är synonymt med en sämre julafton...

Några andra jultraditioner som ligger lite på hal is i år är det årliga pepparkaksbaket hos mormor och mormors julkonsert (detta är jag riktigt ledsen över, men jag måste jobba. Det är marknadsdag = galet med folk i butiken!). Dessutom kommer jag, förutom att jobba några dagar i veckan, jobba varje helg fram till julafton samt några timmar på julaftons förmiddag. Från början var jag riktigt tveksam till att fatta beslutet angående julafton, men sen tänkte jag om lite och insåg att även det skulle vara en ny erfarenhet och att det antagligen kommer bli riktigt mysigt att få stå där i den lilla bokhandeln tillsammans med de underbara ägarna och alla kunderna. Äta några pepparkakor, dricka lite glögg, slå in paket, sjunga en snutt, sprida julglädje och önska alla en riktigt, riktigt god jul!

Ja, den här julen kommer onekligen inte att se ut som tidigare jular. Men å andra sidan - vad gör det! Vilken år ser den någonsin ut som föregående år? Det här kanske blir den bästa julen någonsin, trots att alla traditioner inte kommer att följas. Jag ser i alla fall fram emot den mer än någonsin och ska med ett öppet sinne, med ett stänk av gamla härliga traditioner och nytänkande, ge mig in i den helhjärtat.  
Snart kör vi!

Kramar Therese

2 kommentarer:

Zara sa...

Grym du är på att skriva, får rysningar! <3

Sitter nu hos Mormor/Farmor som förbereder sig inför julen =) Hon hälsar!

Hoppas det går bra för dig på ditt jobb! Passar dig som handen i handsken ^^

Ha det bäst!
//zaaaraaaa

Thereses jul sa...

sv: Tack!! :)

Vi ses snart (söndag?!)

Hälsa alla <3
Kramar