23 oktober 2012

Lyssnar du bara på julmusik?

Fick en fråga för någon dag sedan: "Lyssnar du bara på julmusik? :)"

Svaret på det är - nej! Men det är klart att just julmusikslyssnandet ökas drastiskt under perioden oktober-januari varje år! Och jag ska nog inte heller förneka att jag ibland när längtan blir för stor startar julspellistan närhelst på året det är och passar på att njuta en stund.

Jag har en ganska bred musiksmak och lyssnar på allt från klubbmusik och "svenskt" till indie rock och lite klassiskt. Queen, Peter LeMarc, Bo Kaspers orkester, Swedish House Maffia, Eddie Vedder, David Guetta, Lenny Kravitz, Edward Shape & TMZ, Death cab for cutie, Lilla sällskapet och Maroon 5 är bara några av mina favoriter. Här hittar ni min höstlista om ni vill kika lite närmare på den och vad jag lyssnar på just nu.

Julmusik då! En av mina favoritskivor i juletider är Peter Jöbacks "Jag kommer hem till jul". Den är verkligen så där juligt fin och härligt - precis som man vill att det ska vara. Ainbusks julskiva "I midvintertid - en julsaga från Gotland" tar fram många julminnen från barndomen och är också ett viktigt inslag i min familjs jultraditioner (behöver jag julstämning startar jag bara den skivan och färdas tillbaka genom åren och till julen när jag var liten). Annars är det också riktigt trevligt att lyssna på lite klassiska retrojullåtar som "Have Yourself a Merry Little Christmas"  med Frank Sinatra eller Dean Martins "Let it Snow! Let It Snow! Let It Snow!". Chris Rea med "Driving home for christmas" samt Band Aids "Do they know its christmas" skapar också rejält med julstämning i vårt hus. En annan av mina storfavoriter är "Oh helga natt" med Roger Pontare...





2 kommentarer:

Svensk Jul sa...

Här lyssnas det också just nu på julmusik satte på radion när jag såg ditt inlägg fick längtan efter just julmusik när jag läser ditt
inlägg :-)

Emelies Christmas sa...

Julmusik är så underbart :)